Autor: Grażyna Magdziak

Trzeba na nowo określić docelowy model funkcjonowania kolei w Polsce

magdziak.grazyna.01.151x225Projektowana ustawa jest bardzo ważnym dokumentem, z punktu widzenia rozwoju Grupy PKP oraz porządkowania kwestii organizacyjno- własnościowych Grupy. Obecny projekt koryguje ułomności pierwotnej wersji ustawy, która wyznaczała cele rozwojowe i kierunki zmian w polskim kolejnictwie, ale nie zabezpieczała środków finansowych na realizację tych zadań. Nie dawała także realnych rozwiązań dla założonych w niej przekształceń kapitałowych. Nowy projekt daje takie podstawy poprzez zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego do działań pomocowych na rzez PKP, wzmocnienie potencjału finansowego Funduszu Kolejowego, wykup przez państwo udziałów w spółkach podległych PKP, usamorządowienie wybranych podmiotów Grupy oraz uelastycznienie programu inwestycyjnego dla firm kolejowych i poprawę nadzoru nad realizacją tego programu.

CZYTAJ WIĘCEJ
Finanse i gospodarka

Pozorny sukces prywatyzacyjny rządu

magdziak.grazyna.02.152x228Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji „Planu prywatyzacji na lata 2008-2011” w roku 2011, przedłożoną przez ministra skarbu państwa. Wynika z niej, że na koniec 2011 r. przychody z prywatyzacji wyniosły ponad 13 mld zł, co oznaczało zrealizowanie planu w 87,06 proc. (planowano 15 mld zł). Dochody z dywidend od spółek nadzorowanych przez ministra skarbu państwa wyniosły nieco ponad 5 mld zł, co stanowiło istotne przekroczenie planu, który zakładał 3,3 mld zł.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 1 Z 1